Jak wynika z obserwacji ekspertek i ekspertów Centrum Kultury Filmowej, film dokumentalny dobrze działa na młodych ludzi. Z jednej strony jest bliski ich codziennym doświadczeniom związanym z mediami społecznościowymi, w których poznają życie swoich rówieśników, mogą identyfikować się z podobnymi do ich własnych problemami, wyzwaniami, radościami, a przede wszystkim wyrażać siebie i tworzyć miejsce, gdzie mogą podzielić się swoimi opiniami, refleksjami i twórczością. Z drugiej strony film dokumentalny jest znacznie bliższy prawdziwej rzeczywistości, czerpie z niej, dąży do pokazania prawdy, a nad całym tym procesem czuwa reżyser, który jest gwarancją tego, by nie koloryzować, nie przekłamywać i nie krzywdzić.
Film dokumentalny pozwala uważnie oglądać otaczający nas świat w prawdziwych kształtach i barwach, bez manipulacji i przekłamań – to jego przewaga nad mediami społecznościowymi. Na niej została oparta identyfikacja wizualna festiwalu. Ryś, nazywany w języku staropolskim „ostrowidzem”, jest doskonałą emanacją tej idei.
Autorkami festiwalu są: Karolina Śmigiel – pomysłodawczyni i koordynatorka programu SKOK W DOK. Laboratorium pomysłów dokumentalnych realizowanego przez CKF od 2020 roku, Katarzyna Ślesicka – zastępczyni dyrektorki ds. merytorycznych Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy oraz Joanna Rożen-Wojciechowska – dyrektorka Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy.
Autorem identyfikacji Festiwalu Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni LET’S DOC jest ilustrator i projektant, Dawid Ryski.
Festiwal Filmów Dokumentalnych dla Młodej Widowni LET’S DOC będzie gościł w dwóch warszawskich kinach: Atlantic i Elektronik w dniach 21-29 października oraz na platformie VOD Warszawa w dniach 30 października – 10 listopada.
Filmy wybrane do programu zostały podzielone na cztery sekcje. Dwie z nich to sekcje konkursowe: ► YOUNG DOCS 10+ oraz ► YOUNG DOCS 14+, w których zostaną pokazane najlepsze filmy dokumentalne z dwóch ostatnich lat walczące o Nagrodę Ostrowidza. Dwie kolejne sekcje to panoramy: ► POLSKIE PODWÓRKO oraz ► OKNO NA ŚWIAT, w których będzie można obejrzeć najciekawsze produkcje z ostatnich lat zrealizowane w Polsce oraz zagranicą. Projekcje będą dostępne zarówno dla widzów indywidualnych, jak i dla szkół.
Młodzi dziś są bardzo świadomi społecznie, politycznie, widzą, co się dzieje ze światem, wiele z tych rzeczy im się nie podoba, chcą na nie reagować. Festiwal będzie dla nich miejscem do spotkania i da im siłę do działania – mówi Katarzyna Ślesicka.
Każdej projekcji filmowej w kinie będzie towarzyszyła rozmowa dotycząca aspektów związanych z tematem filmu i sposobem jego powstania lub spotkanie z twórcami. W siedzibie CKF w Alejach Ujazdowskich 20, będą się odbywać praktyczne warsztaty dla młodzieży oraz dla nauczycieli.
Festiwal ma na uwadze także potrzeby rodziców, którzy borykają się z niepokojącymi zmianami w systemie edukacji, poszukują dostępu do mądrej, nieodpłatnej lub niedrogiej edukacji pozaszkolnej. Oni przede wszystkim – mając bezpośredni kontakt ze swoimi dziećmi – widzą, jak trudno jest dzisiaj pomóc potrzebującej wsparcia psychologicznego młodzieży, uczącej się świata z social mediów i fake newsów dostępnych w internecie – mówi Joanna Rożen-Wojciechowska.
Z myślą o młodych ludziach podczas trwania festiwalu będzie działać strefa LET’S TALK – przestrzeń psychoedukacyjna dla młodzieży. Współgospodarzem strefy jest tworzona przez młodych ludzi fundacja GrowSPACE.
Pełny program festiwalu zostanie opublikowany w drugiej połowie września. Znalazły się w nim m.in. takie filmy jak „Dziewczyńskie historie”, „Lyra”, „Rodzinne pastwisko” („Ramboy”), „Lato kolibrów” („Hummingbirds”) czy „Instagramowa rodzina” („Girl Gang”).
Dziewczyńskie historie, nastoletnie dni. Niby nic się nie dzieje, a tak dużo się zmienia. Jagoda i Zuzia to koleżanki z osiedla. Spotykają się na skwerku. Czasem idą na lody albo plac zabaw. I zawsze mają dużo do obgadania. Bycie dziewczynką to szczególne doświadczenie, a one właśnie wkraczają w okres dojrzewania. Biologia, hormony, pryszcze, pierwszy bunt, pierwsza miłość. Pierwsza miesiączka – kiedy przyjdzie? Co będzie po niej inne? Dorośli nie zawsze potrafią dać wsparcie albo odpowiedź. A one coraz więcej widzą. Szkolne absurdy, niechciane zasady, dylematy do rozstrzygnięcia. Jagoda i Zuzia są świetnymi komentatorkami: przekorne, ironiczne, niezależne, wystraszone. Z wielkim apetytem na życie! Wprowadzają nas w dziewczyński świat. A każdy chłopak, który obejrzy film, będzie mógł wreszcie go poznać.
Na irlandzkiej wyspie Achill jest więcej owiec niż ludzi, ale jest to również dom Ciana, którego dziadek Martin jest hodowcą owiec. Po zakończeniu wakacji Martin bierze na siebie obowiązek nauczenia swojego nastoletniego wnuka tajników rolnictwa. Choć chłopiec lubi pomagać dziadkowi, jest to praca niemal na pełen etat. Cian lubi także grać w piłkę nożną, pływać i spędzać czas z przyjaciółmi, a codzienne wstawanie wcześnie stanowi wyzwanie.
Osobisty, intymny portret życia i śmierci dziennikarki oraz queerowej aktywistki z Belfastu – Lyry Mckee, zamordowanej przez członka New IRA podczas relacjonowania zamieszek w Derry w wieku 29 lat. Film wyreżyserowany przez jej przyjaciółkę, dokumentalistkę Alison Millar, zarysowuje tło zabójstwa, do którego doszło w kwietniu 2019 roku. Poznajemy życie i pracę Lyry, która wyrosła z robotniczych korzeni w centrum rozdartego wojną Belfastu i stała się znaną na całym świecie dziennikarką śledczą, szukającą sprawiedliwości za zapomniane zbrodnie. Robiła to wbrew euforii, jaka towarzyszyła porozumieniu wielkopiątkowemu, przyjętemu w 1998 roku. Lyra jest z pokolenia, które PTSD (zespół stresu pourazowego) wyssało z mlekiem matki, przez co jej rówieśnicy popełniają samobójstwa na niespotykaną skalę. Dziennikarka starała się dotrzeć do przyczyn tej tragedii, aby jej zapobiec w przyszłości. (źródło: Filmweb)
W Laredo, mieście w południowym Teksasie przy granicy z Meksykiem, mieszkają najlepsze przyjaciółki Silvia i Beba. W obliczu procesu imigracyjnego, w którym widmo deportacji wisi nad bohaterkami, dom wydaje się kruchym pojęciem. Dziewczyny konfrontują się ze stresem związanym z przetrwaniem, przyszłością i budowaniem relacji w obliczu takiej niepewności. Szalone lato, śmiech i twórcza ekspresja Silvi i Beby cementują poczucie solidarności i przynależności.
Czternastoletnia Leonie to odnosząca sukcesy nastoletnia influencerka mieszkająca na przedmieściach Berlina. U jej stóp stoją miliony obserwujących, a firmy zasypują ją produktami. Kiedy rodzice Leonie dostrzegają ogromny potencjał ekonomiczny działań córki w internecie, szybko przejmują zarządzanie jej aktywnościami. Chcą, żeby Leonie miała lepsze życie niż oni. Jednak życie Leonie podyktowane markami i presją tworzenia treści ma swoją ciemną stronę, której nie są w stanie zrekompensować adrenalina, sława i darmowe sneakersy.