Wielkość A A A
Kontrast A A

Aktualności

zobacz więcej
zobacz więcej
zobacz więcej
POLOWANIE NA FILMY
27-10-2022 19:00
|

 

W tegorocznej odsłonie cyklu POLOWANIE NA FILMY spotkamy się z najzdolniejszymi krytykami i krytyczkami młodego pokolenia, których łączy jedno – wciąż nie mają wystarczającej ekspozycji medialnej, chociaż są ekspertami i ekspertkami w swoich dziedzinach i świetnie opowiadają o kinie. Oddamy głos tym, których osobista perspektywa ściśle przylega do omawianych filmów, lecz trudno ją usłyszeć, gdy branża krytycznofilmowa jest zdominowana przez starsze pokolenie zasłużonych już postaci. 

Krytyk filmowy Igor Kierkosz zaprasza widzki i widzów na sześć spotkań poświęconych kinu, które porusza tematy bliskie pokoleniu młodych dorosłych. Powrócimy do filmów, które tylko przemknęły przez polskie kina i zasługują na większe rozpoznanie. Z ekspercką pomocą naszych wyjątkowych gości (m.in. Jan Lubaczewski, Julian Płoski, Stanisław Bryś) odkryjemy świeże konteksty i perspektywy – to jakby zobaczyć te filmy zupełnie na nowo! Jesienne rozmowy w CKF-ie poświęcimy między innymi tematom ekokrytyki, feminizmu i politycznego zaangażowania oraz kinu coming of age i nowej fali amerykańskiego horroru. 

HARMONOGRAM:

 

6 października godz. 19:00 – W ekokrytycznym napięciu

gość: Jan Lubaczewski
film: "Night Moves", reż. Kelly Reichardt, 2013

Pierwsze spotkanie nowej odsłony cyklu POLOWANIE NA FILMY poświęcimy mistrzyni amerykańskiego kina indie – Kelly Reichardt. Niedawno było o niej głośno za sprawą Pierwszej krowy, ale jej wcześniejszy o parę lat film przeszedł w Polsce bez większego echa. Night Moves to wyjątkowo napięty thriller o aktywistach klimatycznych. Brzmi jak antyteza, ale wraz z Janem Lubaczewskim z kina Amondo udowodnimy, że takie połączenie jest możliwe!

13 października, godz 19:00 – Szybkim tańcem w dorosłość

gość: Julian Płoski
film: "Ostatni komers", reż. Dawid Nickel, 2020

Tym razem spojrzymy świeżym okiem na zdobywcę Złotego Lwa za najlepszy film mikrobudżetowy w 2020 roku – Ostatni komers Dawida Nickela. Porozmawiamy o kondycji polskiego kina LGBTQ+, o młodym pokoleniu twórców filmowych i o zaletach szybkiego tańczenia. Któż opowiedziałby o tym lepiej niż nasz gość, Julian Płoski z kanału Płaski Kubek? Wiemy, że nikt, więc tym mocniej zapraszamy!

20 października, godz. 19:00 – Ile w Azji z nostalgika?

gość: Stanisław Bryś
film: "Nasza młodsza siostra", reż. Hirokazu Koreeda, 2015

Ze Stanisławem Brysiem, redaktorem portalu Going., zapytamy o to, jaki rodzaj azjatyckiego kina ma największą szansę zatriumfować na europejskim rynku. Przy tej okazji uważnym okiem obejrzymy Naszą młodszą siostrę Hirokazu Koreedy i sprawdzimy, jakie konteksty wywołuje ona kilka lat po premierze. Nie zabraknie pytań o nostalgiczną soczewkę kamery, poetykę medytacji i o to, czy dałoby się bez nich przeżyć filmowy rok.

27 października, godz.19:00 – Kakofonia postkolonii

gościni: Joanna Najbor
film: "Epicentrum", reż. Hubert Sauper, 2020

Nagradzana krytyczka filmowa Joanna Najbor spotka się z nami w CKF-ie, żeby porozmawiać o dokumencie Epicentrum w reżyserii Huberta Saupera, triumfatora z Sundance sprzed dwóch lat. Przy okazji seansu tego nieodkrytego u nas filmu porozmawiamy o wszystkim, do czego zawsze warto wracać w filmowych dyskusjach – o postkolonializmie, dylematach zaangażowanego kina i najciekawszych autorskich wizjach dokumentalistów.

17 listopada, godz. 19:00 – Schowek na strachy

gościni: Karolina Graczyk
film: "Babadook"

Z Karoliną Graczyk, krytyczką filmową z kolektywu Final Girls, zajrzymy w ciemny kąt pokoju i z premedytacją wystawimy się na piwniczny chłód. Na przykładzie filmu Babadook Jennifer Kent opowiemy o rozkręcającej się nowej fali horroru oraz o tym, jaki rodzaj filmowej grozy ma prawo zadziałać w dzisiejszych czasach. Wspólnie będziemy przekonywać, że współczesne horrory mają do zaoferowania wyjątkowo dużo na tle innych gatunków.

24 listopada, godz. 19:00 – Przewietrzyć biurowce

gościni: Patrycja Mucha
film: "Asystentka"

Razem z Patrycją Muchą – krytyczką filmową i prowadzącą podcastu Wtem, piosenka – pokażemy, że o ważnych tematach nie trzeba mówić w głośnych i banalnych deklaracjach. Oraz że czasem filmy wywołują największą grozę nie za sprawą potworów. Asystentka Kitty Green to kameralny dramat rozgrywający się w korporacyjnej ciszy biurowca. W omawianym przez nas filmie poszukamy śladów #MeToo i systemowej grozy kapitalizmu.

 

Patronat medialny:

 

wróć do listy