Wielkość A A A
Kontrast A A

Aktualności

zobacz więcej
zobacz więcej
zobacz więcej
Wajda na VOD Warszawa. CKF upamiętnia swojego patrona
09-10-2021
|

Centrum Kultury Filmowej w ramach obchodów Roku Andrzeja Wajdy zaprasza widzów do obejrzenia jego wybranych filmów na platformie VOD Warszawa. Program wydarzeń upamiętnia 5. rocznicę śmierci mistrza kina i honorowego obywatela Warszawy, która przypada 9 października. 

Misja programowa Centrum odnosi się do Patrona Andrzeja Wajdy, najwybitniejszego polskiego reżysera filmowego, współtwórcy Szkoły Polskiej, autora przełomowych arcydzieł sztuki filmowej, nauczyciela i mentora wielu pokoleń polskich filmowców, twórcy oddanego idei demokracji. Działające w Warszawie od 2018 roku Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy to nowoczesna instytucja, której celem jest szerzenie kultury filmowej i kształtowanie świadomego widza. Kluczowym elementem działalności Centrum to szeroko rozumiana edukacja filmowa, edukacja widzów, ułatwianie zrozumienia i poruszania się we współczesnym świecie coraz bardziej zdominowanym przez ruchome obrazy oraz kulture cyfrową.

Wspominamy Andrzeja Wajdę, ukazując coraz młodszym odbiorcom jego artystyczną i intelektualną spuściznę – mówi Joanna Rożen-Wojciechowska, dyrektora CKF – Doświadczamy inspiracji jego twórczością, pracowitością i postawą obywatelską,  a nade wszystko – ciekawością świata i dążeniem do prawdy oraz wolności. Tworzenie i rozwijanie CKF w każdym z jego obszarów, jest wyrazem uznania dla spuścizny po Reżyserze.

PROGRAM WYDARZEŃ: 

Edukacja:

Adaptacje filmowe i teatralne Andrzeja Wajdy na lekcjach języka polskiego 

Cykl sześciu scenariuszy lekcji będzie odwoływał się do tytułów tekstów literackich, które pojawiają się jako obowiązkowe i uzupełniające w podstawie programowej języka polskiego, po które przed laty sięgnął Andrzej Wajda, realizując słynne adaptacje filmowe i teatralne. Zaczniemy od filmowej interpre­tacji "Zemsty", której pierwowzór literacki, jako lektura obowiązkowa, pojawia się w klasie VII/VIII szkoły podstawowej. Kolejne propozycje dotyczyć będą tytułów omawianych na lekcjach języka polskiego w szkole średniej. Autorką opracowań jest Anna Równy, trenerka i metodyczka edukacji filmowej, z wykształcenia polonistka (z kilkunastoletnim nauczycielskim stażem), autorka serii podręczników do języka polskiego "Ponad słowami".

Pierwszy scenariusz do „Zemsty” będzie dostępny na VOD Warszawa od 14 października.

Materiały dostępne na platformie vod.warszawa.pl: 

Podcast “WAJDA. Rozmowy o Patronie”, prod. CKF im. A. Wajdy 

Joanna Sławińska rozmawia z sześciorgiem aktorów Andrzeja Wajdy. Stanisława Celińska, Andrzej Chyra, Ewa Dałkowska, Olgierd Łukaszewicz, Anna Seniuk i Robert Więckiewicz zapraszają do swoich wspomnień o Mistrzu kina, który w tych opowieściach jawi się jako osobowość poszukująca, nieapodyktyczna, niezwykle czuła dla aktorów. Andrzej Wajda nie tylko uważnie wsłuchiwał się w swoich aktorów, by wyciągnąć z nich to, co najlepsze, lecz także dosłownie wpatrywał się z niebywałą intensywnością. Sam Mistrz wielokrotnie mówił, że w patrzy aktorom w oczy, aby czuli jego akceptację. Z tych rozmów dowiadujemy się o innych – dość niekonwencjonalnych – zachowaniach wielkiego Reżysera, które sprawiały, że aktorzy gotowi byli zrobić dla niego znacznie więcej, niż dla innych twórców filmowych.  Ze szczerych rozmów dowiadujemy się, że z niektórymi aktorami drogi Reżysera rozeszły się na skutek przemian politycznych w naszym kraju i podziałów w społeczeństwie. Wyłania się  obraz Andrzeja Wajdy, Artysty i Obywatela, który – jak powiedział jeden z naszych rozmówców – był coraz bardziej smutny, patrząc na nasz kraj w ostatnich latach.

Premiera pierwszego odcinka odbędzie się 6 października, kolejnych – w każdą następną środę.

Cykl video “Wajda. Rozmowy o patronie”, prod. CKF im. A. Wajdy 

Zaproszeni do cyklu video „Wajda. Rozmowy o patronie” goście przyglądają się na nowo twórczości Andrzeja Wajdy. W ośmiu odcinkach omawiają “Powidoki”, “Człowieka z żelaza”, “Dantona” i “Wesele”, przyglądając się wykorzystanym w nich motywom z nowej perspektywy i reinterpretując niektóre z nich. 

Filmy dokumentalne  Andrzeja Wajdy:  

„Aktorzy przyjechali”, reż. Andrzej Wajda 

Film dokumentuje happening Szekspirowski, który odbył się 14 września 2009 roku na Długim Targu w Gdańsku. Na zaproszenie Andrzeja Wajdy na 20 scenach wystąpiło jednocześnie 80 polskich aktorów, którzy przedstawili sceny i monologi Williama Szekspira. Spektakl towarzyszył ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – jedynej takiej sceny teatralnej w Polsce, a nawet w Europie. Imprezę rozpoczęła, punktualnie o godzinie 12.00, fanfara “Oscar” skomponowana przez Wojciecha Kilara. 

„Biesy” po latach, reż. Andrzej Wajda 

Film dokumentuje proces powstania spektaklu “Biesy”, prezentuje zachowane fragmenty sceniczne, wspomnienia Aktorów i Reżysera i Twórców spektaklu. Premiera sztuki miała miejsce w Starym Teatrze w Krakowie. „Biesy” żyły na scenie od 1971 roku nieprzerwanie przez 14 lat i zgromadziły tysiące widzów. W czasach „rozwiniętego socjalizmu” spektakl nie znajdował uznania w oczach władzy i Reżyser nigdy nie uzyskał zgody na chociażby sfilmowanie spektaklu w całości. Ze względu na ówczesny „klimat polityczny” odbyły się zaledwie nieliczne pokazy na zagranicznych festiwalach teatralnych. Chociaż wyrosły pokolenia tych, którzy nie mieli możliwości zobaczenia spektaklu na żywo, jego legenda trwa. Ze spektaklu zachowały się jedynie fragmenty, które z dumą prezentujemy.

Pięć filmów fabularnych Andrzeja Wajdy:  

„Powidoki”  

Bohaterem filmu jest Władysław Strzemiński, artysta, który nie poddał się socrealizmowi i doświadczył dramatycznych skutków swoich wyborów artystycznych. To film o tym jak socjalistyczna władza zniszczyła charyzmatycznego, niepokornego człowieka. 

„Katyń”  

Gdy 17 września 1939 roku armia radziecka wkroczyła do Polski, nieprzygotowana do walki na dwóch frontach armia II Rzeczpospolitej musiała ponieść klęskę. Wśród jeńców wojennych znalazło się kilkanaście tysięcy oficerów. Ich rodziny z utęsknieniem czekały na ich powrót. Nigdy on jednak nie nastąpił. Dzieło Andrzeja Wajdy ukazuje historie kobiet, które mimo upływu lat, ciągle czekały na powrót swych mężów, synów, braci i ojców, uwięzionych i rozstrzelanych przez NKWD.

„Zemsta”  

Tę historię zna chyba każdy, kto uczęszczał do szkoły podstawowej: Cześnik Raptusiewcz, mieszkający po sąsiedzku ze znienawidzonym Rejentem Milczkiem, pragnie ożenić się z owdowiałą Podstoliną (głównie z uwagi na jej majątek). Świadom swoich braków, Cześnik wzywa na pomoc Papkina, podającego się za pożeracza serc niewieścich i wielkiego bohatera, a w rzeczywistości będącego tchórzem i pyszałkiem. To zresztą nie jedyny wątek dramatu - równie istotna dla intrygi jest również miłość Klary (bratanicy Cześnika) i Wacława (syna Milczka). 

„Tatarak”  

Historia starzejącej się, doświadczonej życiem i schorowanej doktorowej Marty borykającej się z nudą i wspomnieniami. Żyje ze swym mężem w małym miasteczku. Przypadek sprawi, że przypomni sobie, czym jest miłość, a nawet fizyczna fascynacja. 

„Wałęsa. Człowiek z nadziei”  

Historia wielkich przemian, która przetoczyła się nie tylko przez zebrania partyjne, wiece i Okrągły Stół, lecz także przez jedno z mieszkań na gdańskim osiedlu z wielkiej płyty. Reżyser wdzierając się w prywatność, nawet intymność związkowego przywódcy próbuje uchwycić fenomen przemiany prostego, skupionego na codzienności człowieka w charyzmatycznego przywódcę. To opowieść o mężu, ojcu, prostym robotniku, który wyzwolił ukryte w sercach milionów ludzi marzenie o wolności. 

Artykuł “Teatr Wajdy” 

Andrzej Wajda zadebiutował w teatrze w 1959, rok po premierze „Popiołu i diamentu”, już jako uznany reżyser filmowy. Nie miał teatralnego wykształcenia ani wcześniejszego doświadczenia, pracował jednak z aktorami, między innymi Zbigniewem Cybulskim i Tadeuszem Łomnickim, dla których teatr był misją, fascynacją i uosobieniem prawdziwego kontaktu i rozmowy z widzem.

wróć do listy